کپک سیاه در حمام علی رغم اینکه ناشی از مواد آلی مانند قارچ است، اما می تواند به سلامتی شما آسیب بزند. برای مثال، کپک سیاه می تواند علائم آلرژیک مانند سرفه، عطسه، تنگی نفس و حتی آسم را تشدید کند. همچنین، آن را می توان در بیشتر قسمت های حمام پیدا کرد، از جمله روی کاشی ها، دیوارها، پارتیشن ها، پرده های حمام و حتی محلول های شستشوی حمام.

شناسایی مشکل

برای مقابله با کپک سیاه در حمام، ابتدا باید مناطقی که مشکل دارند را شناسایی کنید. برای این کار علائمی مانند لکه‌های سیاه یا بوی کپک را بررسی کنید. مناطقی که با رطوبت مواجه هستند، مانند دیوارهای دوش، درزبندی و خطوط دوغاب، به‌ویژه نیاز به توجه دارند.

اگرچه کپک سیاه می‌تواند در مناطق پنهان مانند پشت دیوارها یا زیر کف نیز رشد کند، اما اگر مشکوک به حجم بیشتری از آن هستید، بهتر است به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

بهبود تهویه در حمام

یکی از عوامل اساسی رشد کپک سیاه در حمام، تهویه ضعیف است. برای مقابله با این مشکل، باید اطمینان حاصل کنید که لوله تهویه هوا حمام شما مناسب است. اگر تاکنون فن اگزوزی نصب نکرده‌اید، باید آن را نصب کنید و در هنگام و بعد از حمام، از آن برای جذب رطوبت اضافی استفاده کنید.

همچنین، باید پنجره‌های حمام را به حداکثر باز نگه دارید تا هوای تازه به داخل حمام جریان پیدا کند و از تراکم جلوگیری شود.

سطوح رطوبت را کاهش دهید

کنترل سطح رطوبت بسیار حائز اهمیت است زیرا کپک در محیط‌های مرطوب رشد می‌کند. بهتر است پس از هر بار استفاده، سطوح خیس مانند دیوارهای دوش و میز را پاک کنید و هر گونه نشتی یا مشکلات لوله‌کشی را سریعاً رفع کنید تا از تجمع آب جلوگیری شود. می‌توانید برای کاهش سطح رطوبت، از رطوبت‌گیر در حمام استفاده کنید و توصیه می‌شود که رطوبت زیر 50 درصد باشد تا به طور قابل توجهی از رشد کپک جلوگیری شود.

حمام را به طور منظم تمیز و ضد عفونی کنید

برای جلوگیری از نفوذ کپک سیاه در حمام، برنامه منظم تمیز کردن زیر را می توانید دنبال کنید:

1. حمام را هر روز پس از استفاده تمیز کنید. این شامل شستشوی دیوارها، کف، وسایل حمام، حوله ها و پوشش های دیگر است.

2. در صورت وجود آب روی کف حمام، آنرا حتماً پاک کنید. آب روی کف حمام می تواند رشد کپک را تسهیل کند.

3. پرده های حمام را هر هفته یک بار شستشو دهید. پرده های حمام یکی از مکان های اصلی پرورش کپک هستند.

4. خطوط دوغاب را هر هفته یک بار با یک پاک کننده کپک کش پاک کنید. این شامل خطوط دوغاب در کف حمام و دوش است.

5. درزهای سیلیکونی را هر هفته یک بار با یک پاک کننده کپک کش پاک کنید. درزهای سیلیکونی نیز یکی از مکان های اصلی پرورش کپک هستند.

6. محلول پراکسید هیدروژن را به عنوان یک جایگزین طبیعی برای پاک کردن سطوح استفاده کنید. برای تهیه این محلول، یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به سطوح مستعد رشد کپک بپاشید.

7. سرکه نیز می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی برای پاک کردن سطوح استفاده شود. برای تهیه این محلول، یک لیوان سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به سطوح مستعد رشد کپک بپاشید.

با اجرای این برنامه منظم تمیز کردن، می توانید از نفوذ کپک سیاه در حمام جلوگیری کنید و به داشتن یک حمام تمیز و بهداشتی دست یابید.