انواع مختلفی از گیربکس های اتوماتیک موجود است که هر سازنده نام متفاوتی برای تکرار خود می گذارد، در اینجا راهنمایی در مورد چیستی وجود دارد.
گیربکس های اتوماتیک می توانند گیج کننده باشند. اولاً، تعدادی فناوری مختلف برای «اتوماتیک» کردن خودرو وجود دارد، از AMT گرفته تا DCT و اخیراً iMT، ممکن است گیج کننده باشد. مقاله پیشنهادی: تعمیر گیربکس تیوولی سازندگان با نام گذاری گیربکس های خود با نام هایی مانند S-Tronic، Steptronic و DSG به سردرگمی کمک نمی کنند. ناراحت نباش در evo India، ما اینجا هستیم تا هرگونه سردرگمی که ممکن است در مورد گیربکس‌های اتوماتیک داشته‌اید را برطرف کنیم - از نوع فناوری که آنها استفاده می‌کنند تا نام‌های مختلفی که تولیدکنندگان مختلف به این فناوری‌ها داده‌اند.

گیربکس‌های اتوماتیکی که امروزه در خودروهای مختلف عرضه می‌شوند را می‌توان به پنج گروه بزرگ تقسیم کرد: AMT، CVT، DCT، iMT و مبدل گشتاور. بیایید کار را با یکی از رایج ترین انواع گیربکس های اتوماتیک شروع کنیم، تا جایی که به مقرون به صرفه تر بازار مربوط می شود - AMT.

گیربکس دستی اتوماتیک (AMT)

گیربکس دستی خودکار یا AMT رایج ترین نسخه گیربکس اتوماتیک در هند است. AMT از نظر مکانیزم مشابه گیربکس دستی دارای سنسورها و محرک هایی است که کار کلاچ و تعویض دنده را انجام می دهند. AMT همچنین به عنوان یک دستی خودکار شناخته می شود، از هیدرولیک متصل به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو برای تکمیل یک تعویض دنده استفاده می کند. یک الگوی تعویض دنده از پیش برنامه ریزی شده ثبت شده و در ECU ذخیره می شود. همانطور که دور ماشین به یک سطح RPM خاص می رسد، ECU شارژ را از محرک ها می گیرد و کلاچ و گیربکس را در حالت انتقال به کار می گیرد. از آنجایی که انواع گیربکس اتوماتیک خودروها گرانتر از انواع دستی استاندارد هستند، AMT در عوض به سازندگان اجازه می دهد تا آنها را با قیمت مقرون به صرفه عرضه کنند. ماروتی سوزوکی AMT را در انواع اتوماتیک S-Presso، Celerio یا Ignis عرضه می کند در حالی که رنو از سال 2010 استفاده از AMT را در خودروهای خود پذیرفته است که در Kwid و Triber قابل مشاهده است. بسیاری از شرکت های دیگر مانند تاتا و ماهیندرا نیز از AMT در خودروهای خود استفاده می کنند.

ماروتی سوزوکی AMT را در انواع اتوماتیک خودروهای خود عرضه می کند.ماروتی سوزوکی AMT را در انواع اتوماتیک خودروهای خود عرضه می کند.
AMT Kwid به خصوص در سرعت های پایین بسیار تند است و می تواند به خصوص در ترافیک آزار دهنده باشد.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

گیربکس متغیر پیوسته یا CVT یک گیربکس تک سرعته اتوماتیک است که اندازه جمع و جور و ساختار ساده دارد. جعبه CVT شامل دو قرقره مخروطی شکل است که از طریق تسمه محرک V شکل متصل می شوند، جایی که یک قرقره به موتور و دیگری به چرخ متصل می شود. قرقره های مخروطی شکل مطابق با دور موتور مطابق با ورودی های قدرت حرکت می کنند و تسمه محرک مطابق با آن کشش یکسانی را حفظ می کند. دو مخروط حرکت مستقلی دارند، بنابراین دارای نسبت دنده بی نهایت هستند. CVT، از آنجایی که مکانیزم ساده ای دارد، در مقایسه با اتوماتیک های معمولی، کم مصرف تر و نرم تر است. آنها همچنین بسیار قابل اعتماد هستند، به همین دلیل است که سازندگانی مانند نیسان و تویوتا از CVT در خودروهای خود استفاده می کنند.

CVT ها در مقایسه با اتومات های سنتی دارای مکانیسم ساده ای هستند CVT ها در مقایسه با اتوماتیک های سنتی از نظر مکانیزم ساده هستند.
نیسان مگنیت CVT دریافت می کند نیسان مگنیت CVT دریافت می کند

گیربکس دو کلاچه (DCT)

گیربکس دو کلاچ یا DCT با دو بسته کلاچ کار می کند. یک کلاچ دنده‌های فرد را کنترل می‌کند و دیگری دنده‌های زوج را کنترل می‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که دنده اول درگیر است، کلاچ فرد در حال استفاده است، و کلاچ زوج دنده دوم را از قبل انتخاب می کند، که امکان تعویض مداوم بدون وقفه در جریان نیرو از موتور به گیربکس را فراهم می کند. تغییرات سریع رعد و برق سازندگان را ترغیب کرد که استفاده از DCTها را برای خودروهای سوپراسپرت و اسپورت شروع کنند، اما از آنجایی که DCTها می توانند برای تعویض بدون درز و در عین حال به اقتصاد کمک کنند، آنها شروع به ارائه آن در خودروهای انبوه کردند. با این حال، به دلیل مکانیسم پیچیده ای که دارند، DCT ها قابل اعتمادترین نوع انتقال نیستند و در صورت بروز مشکل هزینه زیادی دارند.

همانطور که از نام گویای همه چیز است، DCT با دو بسته کلاچ کار می کند همانطور که نام همه چیز را نشان می دهد، DCT با دو بسته کلاچ کار می کند
هیوندای DCT را در اکثر خودروهای خود ارائه می دهد هیوندای DCT را در اکثر خودروهای خود ارائه می دهد

گیربکس دستی هوشمند (iMT)

هیوندای گیربکس دستی هوشمند یا گیربکس iMT را با یکی از انواع Venue معرفی کرد. iMT یک دستی بدون کلاچ است که در آن راننده باید به صورت دستی اهرم دنده را در صورت افزایش یا کاهش دنده در حالی که کلاچ به طور خودکار کار می کند، کار کند. اهرم دنده در iMT اهرم تعویض دنده (TGS) نامیده می شود که به سنسور هدف، محرک و یک واحد کنترل انتقال (الکترونیکی) متصل می شود. هنگامی که یک راننده می خواهد دنده دنده را بالا یا پایین ببرد، TGS سیگنالی را به آن ارسال می کند

واحد کنترل انتقال، که به نوبه خود محرک هیدرولیک را درگیر می کند تا فشار هیدرولیکی ایجاد کند که سپس از طریق یک لوله کلاچ به یک سیلندر slave هدایت می شود. سپس سیلندر صفحه کلاچ و صفحه فشار را با استفاده از فشار هیدرولیک به کار می اندازد که کلاچ را درگیر و جدا می کند. گیربکس iMT با هیوندای i20، Venue و کیا سونت در انواع توربو بنزینی خود در هند عرضه می شود. با این حال، iMT اولین دستی بدون کلاچ نبود، Manumatic و Saab Sensonic نیز وجود داشت. Hyundai Venue اولین خودرویی بود که iMT در هند دریافت کرد. هیوندای هوشمندانه iMT را به عنوان جایگزینی برای یک دستی معرفی کرد و فقط 20000 روپیه نسبت به نوع دستی خود درخواست کرد، که معامله بدی نیست زیرا شما بهترین های هر دو دنیا را دریافت می کنید. برای ترافیک شهری و بزرگراه‌ها، iMT همچنان به عنوان انتخاب بهتری نسبت به مدل دستی عمل می‌کند، زیرا عدم وجود پدال کلاچ به شما امکان می‌دهد در حین رانندگی به یک چیز کمتر فکر کنید و حتی به شما کمک می‌کند به ارقام مصرف سوخت مشابه نسخه دستی دست پیدا کنید. .

iMT یک انتقال است که بهترین های هر دو دنیا را به شما ارائه می دهد
iMT گیربکسی است که بهترین گیربکس Venue iMT را در هر دو دنیا به شما ارائه می دهد
تبدیل خودکار گشتاور

گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور رایج ترین گیربکس اتوماتیک مورد استفاده است، زیرا آنها عملکرد و راندمان سوخت خوبی را ارائه می دهند بدون اینکه هزینه زیادی برای ساخت داشته باشند. یک مبدل گشتاور خودکار شامل یک مبدل گشتاور است که دارای دو فن مخالف هم است، یک مایع انتقال در فضای مبدل گشتاور جریان دارد که به انتقال نیرو از موتور به گیربکس کمک می کند. یک پمپ متصل به مبدل گشتاور، سیال انتقال را به اطراف مبدل گشتاور می فرستد، فن را می چرخاند و گشتاور را به جعبه دنده منتقل می کند. با توجه به این مکانیزم سیال محور، مبدل گشتاور دارای اهرمی برای گشتاور بیشتر در دورهای پایین تر است.

در مبدل گشتاور از آنجایی که مکانیزم سیال درگیر است، جابجایی ها صاف و واضح هستند
در مبدل گشتاور از آنجایی که مکانیزم سیال درگیر است، تعویض دنده ها نرم و شفاف است و Volkswagen Polo GT TSI
از آنجایی که اکنون شما یک ایده اولیه در مورد انواع مختلف گیربکس های اتوماتیک ارائه شده دارید، اجازه دهید کمی عمیق تر به نام هایی که سازندگان مختلف به آنها داده اند و چرایی آن بپردازیم.

تعویض دنده خودکار (AGS)

فناوری تعویض دنده خودکار یا فناوری AGS در سال 2014 توسط ماروتی سوزوکی در هند معرفی شد. در خودروهای دارای AGS، جعبه دنده دستی خودکار (AMT) دارای یک محرک کنترل هوشمند تعویض دنده است که توسط یک واحد کنترل گیربکس الکترونیکی کار می کند. سیستم گیربکس AGS توانایی ارزیابی شرایط رانندگی و تنظیم تعویض دنده ها را دارد و عملکرد و کارایی بهتری را ارائه می دهد. از آنجایی که محرک و واحد کنترل بر روی واحد انتقال نصب شده اند، یک حرکت هماهنگ کلاچ و تعویض دنده انجام می شود که باعث بهبود بازده سوخت می شود و در نتیجه موتور در باند قدرت خود باقی می ماند و عملکرد آن را افزایش می دهد. خودروهای مجهز به فناوری AGS انواع اتوماتیک Maruti Suzuki S-Presso، WagonR، Celerio، Ignis، Swift و Dzire هستند.

ماروتی سوزوکی فناوری AGS را در هند به ارمغان آورد
Maruti Suzuki فناوری AGS را در هند Maruti Celerio آورده است
کامبیو کورسا

کامبیو کورسا یک گیربکس دستی خودکار است و با مازراتی کوپه و اسپایدر از سال 2001 تا 2007 معرفی شد. در گیربکس کامبیو کورسا، تعویض دنده های بالا و پایین با استفاده از دنده های دنده انجام می شود، در حالی که دکمه های روی کنسول مرکزی دنده عقب را درگیر می کنند. . این در واقع یک گیربکس دستی با کلاچ کنترل شده توسط کامپیوتر است. گیربکس در اینجا به صورت طولی در عقب نصب شده است و به توزیع وزن 53/47 درصدی خودرو کمک می کند. مازراتی MC20 با گیربکس Cambio Corsa عرضه می شود.

جعبه کامبیو کورسا توسط مازرتای در کوپه و اسپایدر معرفی شد جعبه کامبیو کورسا توسط مازرتای در کوپه و اسپایدر معرفی شد.
مازراتی MC20 تنها خودرویی است که امروز از جعبه کامبیو کورسا استفاده می کند مازراتی MC20 تنها خودرویی است که امروز از جعبه کامبیو کورسا استفاده می کند.

سیستم درایو مستقیم (DDS)

کریستین فون کونیگزگ سیستم انتقال مستقیم را اختراع کرد، یک سیستم انتقال دنده ثابت تک سرعته برای Regera. گیربکس توسط تیم مهندسی پیشرفته Koenigsegg در داخل توسعه داده شده است. سیستم KDD (Koenigsegg Direct Drive) نیاز به گیربکس را از بین می برد و حالت EV خالص را امکان پذیر می کند. گیربکس DDS دارای نسبت کاهش 2.73:1 است که در آن میل لنگ نصب شده روی ICE برای یک چرخش شفت خروجی 2.73 بار می چرخد. در خودروهای مجهز به گیربکس DDS، موتور الکتریکی از نیروی محرکه زیر سرعت 48 کیلومتر در ساعت و بالاتر از 48 کیلومتر در ساعت (یا 1000 دور در دقیقه) مراقبت می کند، کوپلینگ هیدرولیک شروع به بسته شدن می کند و به نقطه ای می رسد که به واسطه کلاچ کاملاً قفل می شود و فراهم می کند. رانندگی مستقیم و بدون وقفه به چرخ ها. جزئیات فنی بیشتر در مورد مکانیسم پشت DDS کمیاب است. همچنین در دنده عقب موتورهای الکتریکی کار پیشرانه خودرو را انجام می دهند و گیربکس DDS یکنواخت است.

در مسیر خود قرار دارد زیرا تنها در کونیگزگ رگرا دیده می شود که می تواند به حداکثر سرعت 400 کیلومتر در ساعت دست یابد.

Direct Drive System یک سیستم انتقال دنده ثابت تک سرعته است. Direct Drive System یک سیستم انتقال دنده ثابت تک سرعته است
کریستین فون کونیگزگ سیستم درایو مستقیم را اختراع کرد و فقط در Regera Koenigsegg دیده می شود.

گیربکس دنده دایرکت

گیربکس دایرکت شیفت که معمولا با نام DSG شناخته می شود توسط فولکس واگن معرفی شد. این یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه و چند شفت با کنترل الکترونیکی است. این سیستم شامل دو بسته کلاچ موتور محور است که یک شفت قطر بزرگ‌تر و دیگری قطر کوتاه‌تر دارد. شفت بزرگتر یا بیرونی وظیفه راندن دنده 1، 3، 5 و معکوس را بر عهده دارد در حالی که شفت کلاچ داخلی یا کوچکتر 2، 4 و 6 را به حرکت در می آورد. گیربکس DSG شبیه به صفحه چند کلاچ مرطوب موتورسیکلت کار می کند. گیربکس DSG تحت مجوز گروه فولکس واگن است و توسط خودروهای تحت این گروه استفاده می شود. سازندگانی مانند آئودی، بوگاتی، لامبورگینی و فولکس واگن از نسخه‌های گیربکس DSG خود در اکثر خودروهای خود مانند آئودی A4، بوگاتی ویرون و لامبورگینی هوراکان استفاده می‌کنند.

فولکس واگن جعبه DSG را معرفی کرد که مکانیزمی مشابه با صفحه چند کلاچ مرطوب موتورسیکلت دارد فولکس واگن جعبه DSG را معرفی کرد که مکانیزمی مشابه صفحه کلاچ مرطوب موتورسیکلت دارد.


انتقال متغیر هوشمند (IVT)

گیربکس متغیر هوشمند یا IVT از نظر مکانیزم شبیه به یک گیربکس متغیر پیوسته (CVT) است، اما به جای داشتن تعویض دنده ثابت، IVT تعویض دنده مجازی را مطابق با ورودی راننده و شرایط رانندگی انتخاب می کند. گیربکس IVT دارای تغییرات مداوم است که به ارائه راندمان سوخت بهتر در مقایسه با سایر گیربکس های اتوماتیک کمک می کند. مکانیسم تعویض مداوم با تعدیل فشار سیستم قرقره در گیربکس و تنظیم فشار بر اساس ورودی های راننده و شرایط رانندگی در اطراف انجام می شود. خودروهای هیوندای و کیا در هند، مانند هیوندای ورنا، کرتا و کیا سلتوس، گیربکس IVT را دریافت می‌کنند.

از نظر مکانیزم شبیه به گیربکس متغیر پیوسته (CVT)، در عوض دنده مجازی را بر اساس ورودی درایورها برمی‌دارد، از نظر مکانیزم مشابه گیربکس متغیر پیوسته (CVT)، در عوض دنده مجازی را بر اساس ورودی‌های درایور برمی‌دارد.
Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK)

Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) به معنای گیربکس دوکلاچه پورشه است. این گیربکس توسط پورشه در سال 1980 برای استفاده در ورزش های موتوری طراحی شد و اکنون رایج ترین گیربکس اتوماتیک در خط تولید پورشه است. این در 718 Cayman، 718 Boxster، 911، Panamera و Macan استفاده می شود.

Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) نام تجاری پورشه برای گیربکس دوکلاچه است.
طراحی شده برای موتور اسپورت در دهه 80 رایج ترین جعبه خودکار در خط تولید پورشه است.

اس ترونیک

آئودی گیربکس دوکلاچه خود را S-Tronic می نامد. گیربکس S-tronic در خودروهای آئودی با گیربکس هفت سرعته یا 9 سرعته دوکلاچه عرضه می شود. گیربکس S-Tronic در مدل های مختلفی در خط تولید این شرکت مانند آئودی TT، A3، A4، A6، A8، Q2، Q3 و حتی R8 Coupe و Spyder موجود است.

چیدمان طولی یک گیربکس S-tronic چیدمان طولی یک گیربکس S-tronic
آئودی گیربکس S-tronic را در اکثر خودروهای خط تولید ارائه می دهد.

استپ ترونیک

گیربکس Steptronic روشی است که BMW برای فراخوانی جعبه خودکار مبدل گشتاور خود دارد. گیربکس Steptronic همان مکانیزم مبدل گشتاور را حمل می کند اما با استفاده از کلاچ دوگانه. مشابه جعبه DCT، یک کلاچ دنده های عدد فرد را کنترل می کند در حالی که دیگری وظیفه دنده های زوج را بر عهده دارد. همراه با این مکانیزم ترکیبی از دو جعبه، گیربکس استپ ترونیک دارای سه حالت است، یک حالت رانندگی تمام اتوماتیک، یک حالت رانندگی دستی/اسپرت که امکان دور بالا را قبل از تعویض دنده فراهم می کند و یک تعویض کاملا دستی برای کنترل دستی دنده ها با استفاده از شیفترها و اهرم. . گیربکس استپ ترونیک BMW با سری 3، سری 5، سری 7 و حتی سری 8 گرن کوپه عرضه می شود.

جعبه دنده Steptronic جعبه خودکار مبدل گشتاور BMW است که سه حالت انتقال را ارائه می دهد.


9G Tronic و 7G Tronic

مرسدس بنز جعبه خودکار مبدل گشتاور 9 سرعته و هفت سرعته خود را به عنوان گیربکس 9G Tronic و 7G Tronic علامت تجاری قرار داد. سیستم‌های انتقال 9G Tronic و 7G tronic مبتنی بر مکانیزم گیربکس خودکار مبدل گشتاور هستند و در کلاس C، E-Class و S-Class (به جز مدل‌های V12) عرضه می‌شوند.

یکی دیگر از نام های گیربکس که توسط مرسدس بنز علامت تجاری شده است، AMG Speedshift TCT و AM است

فناوری G Speedshift MCT. TCT دارای مکانیزم مشابه یک مبدل گشتاور خودکار با گیربکس نه سرعته یا هفت سرعته است، در حالی که MCT یک فناوری چند کلاچه است، با تنظیم کلاچ مرطوب و همانطور که از نام آن پیداست، فقط در انواع AMG استفاده می شود. .

معرفی گیربکس اتوماتیک در ویکیپدیا